Le parcours Biochimie de la liecnce Sciences de la Vie, associe majoritairement les trois disciplines que sont la Biologie, la Chimie... et naturellement la Biochimie, discipline nouvelle pour les lycéens et lycéennes. La Biochimie est en elle-même une discipline variée, située aux interfaces, qui traite par exemple de la production de l'énergie dans les cellules (la respiration, le métabolisme), des modes d'action des enzymes, de la biochimie de l'ADN, mais aussi d ela biophysique.
Les deux premiers semestres sont communs avec les deux autres mentions du portail Sciences de la Vie et de la Terre, ainsi qu'avec les autres parcours de la mention Sciences de la Vie. Ils comportent une part très importante de Biologie.
La différentiation avec les autres mentions et parcours apparaît au semestre 3, mais la présence d'enseignements communs permet les réorientations au sein de la mention Sciences de la vie. Les semestres 3 et 4 permettent d'acquérir les notions nécessaires de Chimie, tout en découvrant les divers aspects de la Biochimie (métabolisme, enzymologie, techniques spécifiques).
Le semestre 5 est le semestre de spécialisation forte en Biochimie qui représente la totalité de l'enseignement scientifique.
Le semestre 6 est au contraire conçu de manière beaucoup plus ouverte: seuls 12 crédits de Biochimie sont obligatoires. le reste du semestre est constitué d'enseignements au choix de Biologie, Biochimie ou Chimie, avec également la possibilité d'effectuer un stage en laboratoire public ou privé.
La Biochimie est une discipline très variée (biochimie structurale, enzymologie, biochimie métabolique, biologie moléculaire, bio-informatique structurale, biophysique). Le cursus de Biochimie de Licence intègre complètement la situation de discipline interfaciale de la Biochimie, dont certains pans sont très proches de la biologie ou de la chimie. Votre formation vous permettra donc, au cours de vos études puis de votre carrière professionnelle, de dialoguer et d'interagir aussi bien avec des chimistes qu'avec des biologistes.
Techniques biochimiques:
Maîtriser les techniques courantes de dosage et d’analyse spectrophotométriques (UV-visible, RMN…)
Maîtriser les méthodes de séparation et de purification (chromatographies, électrophorèse)
Choisir les techniques appropriées de fractionnement cellulaire
Biochimie métabolique et enzymologie:
Localiser et doser une activité enzymatique
Mesurer une vitesse de réaction
Réaliser des mesures d'oxymétrie
Biologie moléculaire:
Mettre en œuvre les techniques fondamentales de biologie moléculaire : extraction d’ADN, carte de restriction, sous-clonage
Bio-informatique structurale:
Interroger des banques de données de séquences et de structures protéiques.
Analyser des séquences protéiques (comparaison, alignements, prédiction de structures 2D, prévision d’antigénicité).
Utiliser des logiciels de manipulation de structures 3D
Chimie organique:
Concevoir et réaliser la synthèse d’un composé organique
Microbiologie:
Identifier des micro-organismes au microscope
Biologie cellulaire:
Identifier les principales structures cellulaires
Compétences transversales:
Définir et préciser son projet professionnel
Connaître et observer les règles de sécurité en laboratoire
Utiliser les logiciels de base de l’environnement Windows et utiliser les nouvelles technologies de l’information et de la communication
Communiquer en anglais
Savoir rechercher et traiter la documentation
Analyser des résultats expérimentaux
2011/2012 : 898 étudiants en 1ère année commune Biologie/Biochimie/Sciences de la Terre, 121 étudiants en L2 de Biochimie, 105 en L3.
2012/2013 : 906 étudiants en 1ère année commune Biologie/Biochimie/Sciences de la Terre, 138 étudiants en L2 de Biochimie, 112 en L3.
2013/2014 : 952 étudiants en 1ère année commune Biologie/Biochimie/Sciences de la Terre, 125 étudiants en L2 de Biochimie, 126 en L3.
2014/2015 : 1002 étudiants en 1ère année commune Biologie/Biochimie/Sciences de la Terre, 661 étudiants en L2 Sciences de la Vie et 128 en L3 Parcours Biochimie.
2015/2016 : 947 étudiants en 1ère année commune Biologie/Biochimie/Sciences de la Terre, 749 étudiants en L2 Sciences de la Vie et 135 en L3 Parcours Biochimie..
2007-2008:
- 97 diplômes validés sur 112 étudiant-e-s inscrits à 180 crédits européens soit 87% de réussite.
2008-2009:
- 68 diplômes validés sur 89 étudiant-e-s inscrits à 180 crédits européens soit 76% de réussite.
2009-2010:
- 118 diplômes validés sur 142 étudiant-e-s inscrits à 180 crédits européens (dont 6 étudiants à l'étranger ayant réalisé tout ou partie de leur L3 à l'étranger), soit 83% de réussite.
- 2 diplômes délivrés par VES (validation d'études supérieures accomplies en France ou à l'étranger)
2010-2011:
- 80 diplômes validés sur 102 étudiant-e-s inscrits à 180 crédits européens (+4 étudiants à l'étranger, en attente de décision), soit 78% de réussite.
2011-2012:
- 79 diplômes validés sur 107 étudiant-e-s inscrits, soit 74% de réussite.
2013-2014:
- 80 diplômes validés sur 112 étudiant-e-s inscrits, soit 72% de réussite.
2014-2015:
- 91 diplômes validés sur 125 étudiant-e-s inscrits, soit 73% de réussite.
The Bachelor STS with a distinction in Biochemistry does not offer only one concentration, integrating all of the facets of this discipline, but it also offers an important component in Biology and Chemistry.
The first two semesters follow a common course plan with the two other distinctions coming from Life Sciences and Earth Sciences (“Biology” and “Earth and Environment”). They include a very important part of Biology.
The differentiation between the distinctions “Biology,” and “Earth and Environment” appears in semester 3, but the presence of common courses with the distinction “Biology” permits an eventual reorientation towards this distinction. Semesters 3 and 4 allows one to acquire the necessary concepts in Chemistry, all while discovering the diverse aspects of Biochemistry (metabolism, enzymology, specific techniques).
Semester 5 emphasizes a strong specialization in Biochemistry, which represents the totality of the scientific program of this semester.
Semester 6 is, on the contrary, designed more openly: only 12 credits in Biochemistry are mandatory. The rest of the semester is constituted of electives in Biology, Biochemistry or Chemistry, with the possibility equally of completing an internship in either a public or private laboratory.
Biochemistry is a very diversified discipline (Structural Biochemistry, Enzymology, Metabolic Biochemistry, Molecular Biology, Structural Bio-Informatics, Biophysics). The curriculum of the Bachelor in Biochemistry degree completely integrates the state of Biochemistry as an interfacial discipline, in which certain parts are very similar with Biology or Chemistry. Your education will allow you, therefore, to converse and interact with chemists as well as biologists.
The Bachelor of Sciences, Technology and Health with a distinction in Biochemistry is destined for students motivated by the chemical and physical-chemical approach of biological phenomena at a molecular level. It includes also Structural Bio-informatics courses permitting students to learn new work tools in Biochemistry and Molecular Biology. In addition, this program offers a fundamentally solid theoretical education, but also a practical one thanks to laboratory training and the possibility to undertake an internship in a laboratory.
The first year is constituted of a common course plan (called “portal SVT”) which is more specifically destined for graduates with a "baccalauréat S-SVT". Access in year 2 or 3 of this diploma is possible to graduates with a superior technician diploma (in addition to other graduates with a 1st year or 2nd year bachelor degree from other universities). Also, 1st year health students who have obtained a 10/20 but for whom there is no more space available are admitted into the 2nd year of the program.
Admission into the Bachelor program in Biochemistry can be obtained during the 2nd or 3rd year of a Bachelor (L2 or L3) upon advice from the competent pedagogic commission: this pertains to students in a Bachelor program (L1, L2) from other universities, or certain international diplomas.
Admission into the 2nd year is systematically for students having obtained a 10/20 in Medicine or Pharmacy from the years n-1 and n-2 but for whom there is no more space available.
This bachelor program is available thrue continuing education.
Biochemical Techniques:
Master current techniques of dosage and spectrophotometric analysis (visible UV, NMR…)
Master separation and purification methods (electrophoresis, chromatography)
Choose appropriate techniques in cellular fragmentation
Metabolic and Enzymatic Biochemistry:
Localize and dose enzymatic activity
Measure the speed of a reaction
Perform oximetry measurements
Molecular Biology
Carry out fundamental techniques in Molecular Biochemistry: DNA extraction, enzyme restriction mapping, sub cloning
Structural Bio-Informatics
Examine sequence and structural protein databases
Analyze protein sequences (comparison, alignments, 2D structure prediction, antigenicity forecasting)
Use of computer programs for manipulation of 3D structures
Organic Chemistry
Design and perform the synthesis of an organic compound
Microbiology
Identify micro-organisms microscopically
Cellular Biology
Identify principal cellular structures
Universal Competencies
Define and specify his/her professional project
Be familiar with and observe laboratory security rules
Use basic Window computer programs and utilize new information/communication technology
Communicate in English
Know how to search and process documentation
Analyze experimental results
Educational Pursuits:
*Master Sciences Technologies Health with a distinction in Biochemistry (research specialty: Structural Biochemistry or professional specialty: Biochemical Engineering)
*Master Sciences Technologies Health, other distinctions (in Chemistry, Biology, Health…)
*Acceptance by exam or by title from engineering schools
*Masters preparing for jobs in teaching, and notably the Master of Teaching and Diffusion of Experimental Sciences, specialty Biotechnologies: Biochemistry, Biological Engineering.
Professional Job Opportunities:
*After a 2 or 3 year Bachelor diploma (after a professionnel Bachelor): jobs at the level of Superior Technician
*After a 5 year Bachelor diploma (after Engineering schools or a Master Pro): Pharmaceutical, Enzyme or Food Industry Engineers
*After a 8 year Bachelor Diploma (doctorate): university teacher/researcher, researcher in research centers (CNRS, INSERM…) or a private sector, in almost all areas of biology (virus, cancer, rare diseases…), and in the Chemistry sector (catalysis, reactors…) or in Biophysics.
*With some extra education, at different levels: - sales jobs (medical sales representatives, techno-commercial, maintenance of scientific devices…) – advising jobs (consultants, law office or institution experts) – scientific journalism jobs.
Evaluation methods are decided annually by the Administration Council, by Educational Council proposition and University Life. For 2012-2013:
2006/2007: 955 students in the 1st year of common coursework for Biology/Biochemistry/Earth Sciences, 132 in the 2nd year of the Bachelor program in Biochemistry, 131 in the 3rd year of the Bachelor program.
2007/2008: 846 students in the 1st year of common coursework for Biology/Biochemistry/Earth Sciences, 145 students in the 2nd year of the Bachelor’s program, 144 in the 3rd year of the Bachelor program.
2008/2009: 163 students in the 2nd year of the Bachelor program in Biochemistry, 119 in the 3rd year of the Bachelor program.
2007-2008:
- 97 validated diplomas out of 112 students registered for 180 European credits yielded an 87% success rate.
2008-2009
- 68 validated diplomas out of 89 students registered for 180 European credits yielded a 76% success rate.
2009-2010
- 118 validated diplomas out of 142 students registered for 180 European credits (in which 6 international students completed all or part of their 3rd year of the bachelor program overseas) yielded an 83% success rate.
- 2 diplomas given by VES (validation of advanced studies accomplished in France or overseas)
2010-2011:
- 80 validated diplomas out of 102 students registered for 180 European credits (plus 4 international students awaiting a decision) yielded a 78% success rate.
STS(Science科学、Technologie技术、Santé医疗保健)本科的生物化学系只按一个教学大纲进行,该教学大纲不仅能使学生深入学习各种生化专业的知识,而且也让学生学习到生物及化学专业的知识。
在第一学年的两个学期里,学生将同SVT生命以及地球科学系(主修生物、地球科学与环境学)的学生一起学习。其中很大一部分的课程都与生物有关。
从第二学年的第三学期开始,课程变得以生化专业为主。但仍然保留部分生物系的课程,这些课程为未来想转到生物系学习的学生提供方便。第三、四学期的课程设计也使学生学习到一些必要的化学专业的知识,这些知识将有利于学生学习生化专业的各方面的课程(例如:生化新陈代谢学、酶学、一些特殊的科学技术及其他课程。)
第三学年的第五学期以生化专业课程为主。
第三学年的第六学期由生物、生化及化学专业的各种选修课构成,学生同时也可以选择在公立或私立实验室进行实习以此来代替部分课程。
生物化学是一门具有多面性的学科(例如:生化结构功能学、酶学、生化新陈代谢学、生物分子学、生物信息结构学、生物物理学。)生物化学本科阶段的课程完整地包含了与生化知识相关联的各门学科的知识,所以该专业十分接近生物或化学专业的学习。这样的教学安排使学生能够很好地与化学、生物各专业进行交流探索。
STS(Science科学、Technologie技术、Santé医疗保健)本科的生物化学专业通过化学及物理化学的手段展现分子层次的生物现象,并以此来吸引学生。其课程也包含了生物信息结构学,该学科培养学生掌握并使用对生化和生物分子学进行研究的新型工具。本专业旨在提供一个坚实的基础理论教学,但它同时也包括实验教学,后者通过比重很大的实验课以及在实验室进行的实习完成。
经学校批准,学生中途插入生化本科二、三年级的学习。其中包括:通过其它大学本科一、二年级学习的学生,取得与生化相关的BTS职业性本科或DUT技术学院文凭的学生,或者取得外国文凭的学生。
通过医学及药学学院一、二年级学习的学生则会被保送录取。
STS(Science科学、Technologie技术、Santé医疗保健)本科的生物化学专业的课程为以上的学生提供深造的机会。
生化技术:
掌握常规的剂量测定法和分光光度法(紫外线、核磁共振等);
掌握分离和提纯法(电泳、色谱分析);
学会选择合适的细胞分离法。
生化新陈代谢学和酶学:
定位酶、剂量测定酶活性;
测量反应速率;
测量生物生成、损耗氧量。
生物分子学:
生物分子的基础技术:提取DNA、酶切图谱法、亚克隆法。
生物信息结构学:
查阅蛋白质序列及结构数据库;
分析蛋白质结构(比较、排序、预测2D结构、预测对应抗原);
使用操作蛋白质3D机构的软件。
有机化学:
设计并实施有机化合物的合成。
微生物学:
使用显微镜辨别不同微生物。
生物细胞学:
辨别主要的细胞结构。
其余的选修课:
确定自己未来的职业;
观察并了解实验室相关的安全条例;
学习使用Windows系统下的基本软件,使用新的信息交流技术;
学习使用英语交流;
寻找并处理资料文献;
分析实验结果。
未来的学习:
就业前景:
- 企业销售(医药助理、技术性销售、科学设备维护)。
- 咨询(生化咨询、律师事务所或研究机构中的咨询工作)。
- 科学专题记者。
评估方法每年由学校相关部门制定。例如,2007-2008学年:
每学期各学科(共30个学分)间的成绩将自动互补并给出一个学期平均成绩。
在6个学期中,每个学期学分都合格的学生将获得本科文凭。
如果一个学生只有一个学期的学分没有合格(对于第五或六学期要求至少获得20个学分中的8个),但是他三个学年的平均分合格了,那么学校有关部门能授予该学生本科文凭。
2006-2007学年:955个一年级学生就读于生物、生化及地球科学系,132个生化系二年级学生,131个生化系三年级学生。
2007-2008学年:864个一年级学生就读于生物、生化及地球科学系,145个生化系二年级学生,144个生化系三年级学生。
2008-2009学年:163个生化系二年级学生,119个生化系三年级学生。
2007-2008学年:
2008-2009学年:
2009-2010学年:
2010-2011学年:
Poursuite d'études:
*Master Sciences Technologies Santé, mention Biochimie (parcours recherche: Biochimie structurale ou parcours professionnel: Ingénierie biochimique et biotechnologies)
*Master Sciences Technologies Santé, autres mentions (en Chimie, Biologie, Santé...)
*Entrée sur concours ou sur titre en Ecoles d'ingénieur
*Masters MEEF préparant aux métiers de l’enseignement au sein de l'ESPE (pour présenter les concours du CAPET de Biotechnologies, du CAPES de SVT)
Débouchés professionnels:
*Après Bac+2 ou Bac+3 (après Licence pro ou DUT): métiers de niveau technicien supérieur
*Après Bac +5 (après écoles d’ingénieurs ou masters pro) : activité d’ingénieur dans des groupes pharmaceutiques ou producteurs d’enzymes, des industries agroalimentaires...
*Après Bac +8 (doctorat) : enseignant-chercheur des universités, chercheur des organismes de recherche (CNRS, INSERM...) ou du secteur privé, dans presque toutes les sensibilités bio (virus, cancer, maladies rares…), et dans le secteur de la chimie (catalyse, réacteurs…) ou de la biophysique.
*Avec des formations complémentaires, à différents niveaux: - métiers de la vente (délégués médicaux, technico-commerciaux, entretien d’appareillages scientifiques…) - métiers du conseil (consultants, experts auprès de cabinets juridiques ou d’institutions) - métiers du journalisme scientifique.